Jangan percaya jika bakal suami anda berjanji untuk berhenti merokok selepas mendirikan rumahtangga.  Bukan mudah untuk lelaki melupakan ‘isteri sehati sejiwa’ yang satu ni.  Suami saya cuma berhenti merokok sepenuhnya selepas 10 tahun perkahwinan kami.

Itu pun berbagai peraturan dan sekatan termasuk sekatan ekonomi yang saya buat.  Saya larang suami merokok di dalam walaupun di dalam tandas rumah.  Tiada bau asap rokok dalam kenderaan dan  belanja makan tengahari terpaksa di potong jika nak beli rokok.  Tak cukup dengan itu, saya berpakat dengan anak-anak membuang kotak rokok yang di jumpa.  Saya buang semua mancis  di rumah.  Saya cuma menggunakan dapur yang tak memerlukan mancis.

Itu belum lagi termasuk peraturan tegas saya bahawa saya tak nak nampak bekas dan puntung rokok kat kawasan  rumah. Begitulah ketegasan saya terhadap sikap merokok suami.  Namun semuanya tidak berkesan.  Akhirnya suami berhenti sendiri setelah saya’ give up‘.  Dia tiba-tiba jatuh sakit dan keinginan suami terhadap rokok terus hilang begitu sahaja.  Masyaallah….Bertahun saya berusaha supaya suami berhenti merokok, namun bila dah berputus asa dengan sikapnya itu, Allah hilangkan terus keinginannya untuk merokok.

Anak lelaki saya mulai sembuh dari asma setelah ayah mereka berhenti merokok.  Walaupun suami tidak pernah merokok di dalam rumah dan kereta namun bau rokok tetap ada apabila suami baru selesai merokok sebelum masuk ke dalam kereta.  Saya sendiri merasa sesak dada dengan bau rokok apalagi anak yang asma.

Hingga kini saya sentiasa bertanya kepada suami samada dia betul-betul berhenti merokok.  Saya takut juga pengaruh rakan sepejabat yang mungkin boleh menyambung balik ‘cinta pertama’ suami saya ni.  Malah ramai rakan sepejabat yang tidak percaya dengan perubahan suami saya.  Mereka malah menawarkan rokok kepada suami untuk menduga suami saya.  Alhamdulillah hingga kini ‘cinta pertama’ suami tak kembali. Saya mendoakan supaya cinta pertama ini mati untuk selama-lamanya.(takut mati hidup balik)

Seeloknya jangan jatuh cinta dengan perokok.  Atau  anda  nak tention mencium bau rokok dan secara tidak langsung menjadi perokok separuh masa kerana terpaksa berada disisi suami ketika dia merokok.  Topik yang paling membosankan ini selalunya kita anggap remeh sebelum berumahtangga.  Namun bagi seorang yang memang anti rokok seperti saya atau jika anda ada mempunyai masalah kesihatan baik berfikirlah  semula. Adakah anda bersedia untuk bermadu dengan ‘cinta pertama’ bakal suami anda.

Apapun tindakan kerajaan untuk menaikkan harga rokok tidak akan memberi kesan kepada perokok tegar kerana banyak rokok murah di pasaran.  Rokok-rokok seludup yang murah ini amat mudah di dapati di merata tempat.  Cuma perokok itu sendiri yang boleh membantu diri mereka.

bacalah tindakan kerajaan terhadap rokok di sini:

Kosmo! Online – Negara

.