Malaysia menang piala AFF 2010  dengan aggregat 4-2.  Inilah kejayaan terbaik pasukan bola sepak Malaysia bagi tahun 2010. Biar berbagai rintangan dan hinaan ketika berada di Indon, namun mereka relax dan tidak melatah dengan penyokong gila indon.

Ternyata Malaysia memang sudah ditakdirkan akan menjadi juara piala AFF 2010.

Inilah reaksi  peminat Indon yang saya petik dari berita mereka.

“Siapa bilang Indonesia kalah? Sekarang enggak kalah tapi memang belum juara,” kata Coki (25) asal Tanjung Priok Jakarta Utara, yang ditemui Kompas.com di Stadion Gelora Bung Karno, Rabu (28/12/2010). Dalam laga kedua final AFF 2010, Indonesia memang menang 2-1, namun kalah skor agregat dengan Malaysia yang menang 3-0 saat laga pertama. Menurutnya selama laga piala AFF, baru sekali Indonesia kalah. Yakni saat ditekuk Malaysia 0-3 di stadion Bukit Jalil Malaysia. Timnas belum pernah kalah dengan Malaysia di Stadion Bung Karno.

Sudahlah Indon. Sebagai tuan rumah bak kata pak presiden, ucaplah kata-kata tahniah buat Malaysia. Yang sudah tu sudah le….

Piala sudah di tangan cuma kita masih menunggu kepulangan wira-wira kita.  Bukan apa, keselamatan mereka belum terjamin selagi belum keluar dari negara yang   “ tidak selamat”   itu.  Moga-moga


selamat pulang ke tanah air……..untuk pasukan Malaysia.