Category: TIPS KESIHATAN


Hasil kajian AS mendapati berbasikal di bandar lebih banyak memberi kesan negatif kepada kesihatan kita.Tidak dinafikan berbasikan merupakan satu riadah yang baik.  Ianya akan menyebabkan kita bernafas lebih cepat berbanding dengan orang yang berjalan kaki atau pemandu kenderaan awam yang lain.

Namun orang yang berbasikal akan lebih terdedah dan tersedut gas yang dilepaskan oleh kenderaan bermotor lain. Gas yang banyak mengandungi bahan beracun ini akan mengakibatkan sakit jantung dan masalah penafasan.

Berdasarkan hasil kajian ini, setiap kali seseorang itu berbasikal, ia akan terdedah dan menyedut udara kira-kira 1000cc, sedangkan udara ini mengandungi jutaan zarah terampai. Ini bererti banyak bahan beracun akan disedut masuk ke dalam tubuh manusia ketika ia berbasikal. Daripada hasil kajian tersebut, didapati kadar bahan beracun yang disedut oleh penunggang berbasikal 5 akli lebih banyak daripada yang disedutnya sekiranya ia memandu kereta atau berjalan kaki

Garam

Hadkan pengambilannya agar tidak melebihi 5 g setiap hari bagi mengelakkan penyakit tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan kanser kepala.

Teh

Teh yang pekat mengandungi banyak asid tanik yang akan menjadi asid tanik zat besi setelah bergabung dengan zat besi dalam badan manusia. Asid tanik zat besi itu tidak boleh diserap sehingga menyebabkan kekurangan zat besi dalam badan kanak-kanak.

Lemak

Makan terlalu banyak lemak, bukan sahaja akan menyebabkan badan kanak-kanak menjadi gemuk, malah juga memberi kesan negatif terhadap penyerapan kalsium. Jadi, kalsium dalam badan mereka akan semakin kurang sehingga menghidap pelbagai penyakit.

Mi Segera

Mi segera mengandungi pigmen buatan dan antiseptik yang kurang sihat. Jadi, kanak-kanak yang sedang tumbuh membesar tidak boleh sering makan mi segera.

Telur

Walaupun telur mengandungi banyak pemakanan yang baik bagi badan manusia, namun tidak boleh dimakan dengan banyak sebab protein di dalamnya mudah mengakibatkan kegemukan. Selain itu, protein susah dicernakan. Jadi, janganlah makan terlalu banyak telur untuk memberikan tekanan kepada perut, hati dan ginjal. Kanak-kanak janganlah makan telur lebih daripada tiga biji sehari.

Aku pernah terbaca petua menggunakan lemon juice dan minyak zaitun untuk membuang batu karang. Namun tak pernah cuba.  Ini petua yang baru aku dapat dari seorang kawan.  Macam tak merbahaya cuma tak tahu apa bendanya Epsom tu.  Macam bunyi jenama barang elektronik je.  Ni kena tanya kat pharmacy lah pulak.  Namun aku tetap nak share petua yang aku rasa  tidak mendatangkan mudarat ni dengan anda.

Petua:

Katanya,5 hari yang pertama,  kena minum 4 gelas jus epal hijau setiap hari (nak makan 4 – 5 biji epal hijau pun boleh gak kot).   Ini bagi melembutkan batu karang.

Masuk hari ke enam tak boleh makan malam.  Makan petang bolehlah agaknya asalkan jangan makan selepas jam 5.59 petang.

Pada pukul 6 petang  kena minum garam Epsom (magnesium sulphate) dengan air suam. Ulang lagi pada pukul 8 malam. Magnesium sulphate buka bukaan pundi kencing.

Pada pukul 10 malam, ambil setengah cawan minyak zaitun  yang dicampur dengan setengah cawan air lemon. kacau dan minum. Minyak ini akan bertindak menjadi pelincir.

Esok paginya, InsyaAllah  akan nampak batu hijau kat najis… kalau buang air besar barulah nampak …biasanya terapung!…Kalau buang air besar kat sungai tak nampaklah.  Kalau tak bewarna hijau aku tak tahu pulak.

Jika tak de batu karangpun, petua ini elok untuk membersihkan pundi kencing. Itu kata kawan aku tu lagi.

Get Ready for a Big Day

Want to power up your ability to concentrate? Start with a meal of 100% fruit juice, a whole grain bagel with salmon, and a cup of coffee. In addition to eating a well-balanced meal, experts also advise:

  • Get a good night’s sleep.

  • Stay hydrated.

  • Exercise to help sharpen thinking.

  • Meditate to clear thinking and relax.

Katarak merupakan suatu keadaan kekeruhan pada lensa mata yang harusnya jernih dan berfungsi sebagai penghantar sinar yang masuk ke mata.

Kekeruhan terjadi karena ganggguan metabolisme pada lensa dengan sebab berbagai macam baik secara fisik (contoh benturan keras pada mata dan wajah), kimiawi(contoh penyakit diabetes, kurang nutrisi),penyakit (contoh hipertensi),infeksi, radiasi (contoh sinar matahari berlebih) dan usia.

Home Remedies for Cataracts #1:

Mix 1 cup of rose petals.
4 tbsp. of raspberry leaves.
4 cups of boiling water.
Let the ingredients rest for 30 minutes, strain and use as eye wash.

Home Remedies for Cataracts #2: Use Eyebright herb in drops is excellent for cataracts, this plant can be use internally and is much more effective than commercial eye drops and safer.

Home Remedies for Cataracts #3: Eat spinach and take Lutein or spinach extract Contains carotenoid needed for retina and eye tissue sometimes reversing cataracts.

Home Remedies for Cataracts #4: Vitamin A is very necessary for a healthy vision.

Home Remedies for Cataracts #5: Dusty miller used to dissolve cataracts and corneal opacities, if used in the early stages of the disease.

Home Remedies for Cataracts #6: Take Ginkgo biloba increases the delivery of oxygen and nutrients to the eye and it clears toxins.

Home Remedies for Cataracts #7: Eat lots of green vegetables, specially spinach, kale and berries, blueberries, blackberries, cherries and fruits rich in Vitamin C and E.

Home Remedies for Cataracts #8: Avoid dairy products and saturated fats these produce free radicals which cause cataracts and damage to the lens.

Home Remedies for Cataracts #9: Do not use any antihistamines if you have cataracts.

Home Remedies for Cataracts #10: Bilberry Strengthens and protects veins and blood vessels, protects the retina, reduces pressure in glaucoma and can stop the growth of cataracts.